H δραματική ποίηση συνθέτει στοιχεία και από τα δύο είδη
που προηγούνται χρονικά, το έπος και τη λυρική ποίηση, αλλά ξεχωρίζει
από αυτά γιατί προορίζεται για παράσταση· αναπαριστάνει, δηλαδή, και
ζωντανεύει ένα γεγονός που εξελίσσεται μπροστά στους θεατές, όπως
δηλώνει και το όνομά της (δράμα < δράω –ῶ = πράττω).
Γένεση Το δράμα προήλθε από τις θρησκευτικές τελετές, τὰ δρώμενα
(= ιερές συμβολικές πράξεις) και συνδέθηκε από την αρχή με τις
τελετουργικές γιορτές για τη γονιμότητα και τη βλάστηση που γίνονταν
στην αρχαιότητα προς τιμήν του θεού Διονύσου. O Διόνυσος κατείχε
κεντρική θέση στο αθηναϊκό εορτολόγιο. H λατρεία του ήταν εξαιρετικά
δημοφιλής, ιδιαίτερα στις λαϊκές τάξεις και τους αγρότες, και
υποστηρίχθηκε πολύ από τους τοπικούς άρχοντες που αναζητούσαν λαϊκά
ερείσματα. Χαρακτηριστικά της λατρείας του Διονύσου ήταν:
-
η ιερή μανία, που προκαλεί την έκστασιν (εξίσταμαι = βγαίνω από τον εαυτό μου και επικοινωνώ με το θείο)·
-
η θεοληψία (θεός + λαμβάνω), η κατάσταση δηλαδή κατά την οποία ο πιστός ένιωθε ότι κατέχεται από το πνεύμα του λατρευόμενου θεού / θεία έμπνευση·
-
ο έξαλλος ενθουσιασμός των οπαδών
(ἔνθεος, < ἐν-θεός· ενθουσιάζω = εμπνέομαι) -
το μιμητικό στοιχείο στις κινήσεις και στη φωνή των πιστών, για να εκφράσουν συναισθηματικές καταστάσεις·
-
η μεταμφίεση των πιστών σε Σατύρους, ζωόμορφους ακόλουθους του θεού. Οι Σάτυροι είχαν κυρίαρχο ρόλο στις διονυσιακές γιορτές.
Στις μεταμφιέσεις αυτές των πιστών, καθώς και στο τραγούδι (διθύραμβος)
που έψαλλαν χορεύοντας προς τιμήν του θεού, βρίσκονται οι απαρχές του δράματος.
Διθύραμβος Ο διθύραμβος ήταν θρησκευτικό και λατρευτικό άσμα που
τραγουδούσε ο ιερός θίασος των πιστών του Διονύσου, με
συνοδεία αυλού, χορεύοντας γύρω από τον βωμό του θεού. Ο ύμνος αυτός
είναι πολύ πιθανό ότι περιείχε επιπρόσθετα μια αφήγηση σχετική με τη ζωή
και τα παθήματα του θεού. Την απόδοση της αφήγησης αναλάμβανε ο πρώτος
των χορευτών, ο ἐξάρχων, που έκανε την αρχή στο τραγούδι, ενώ Χορός 50
χορευτών, μεταμφιεσμένων ίσως σε τράγους, εκτελούσε κυκλικά (κύκλιοι
χοροί) τον διθύραμβο.
Στην αρχή ο διθύραμβος ήταν αυτοσχέδιος και άτεχνος. Από
την αυτοσχέδια αυτή μορφή των λαϊκών λατρευτικών εκδηλώσεων παράγονται
τα τρία είδη της δραματικής ποίησης: η τραγωδία, η κωμωδία και το
σατυρικό δράμα.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
ΕΚΦΡΑΣΟΥ ΚΑΙ ΕΣΥ