Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Θεατρικό Αναλόγιο




  Τι είναι το θεατρικό αναλόγιο, για όσους ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν την "Αύρα Γυνακών" και όχι μόνο.


Θεατρικό Αναλόγιο


Το θεατρικό αναλόγιο είναι μια σκηνική μορφή που δεν της είχε δοθεί και πολύ ο λόγος στην Ελλάδα. Ωστόσο, προσφέρεται ιδιαίτερα για μια αυθεντική γνωριμία με τα θεατρικά κείμενα, για την τριβή με τη θεατρική γραφή και την καλλιέργειά της, για την έμφαση στην αθέατη σχεδόν πλευρά του θεάτρου που είναι η λογοτεχνία του θεάτρου, κάτι που σχεδόν συστηματικά αγνοείται. Η ανάγνωση ενός έργου που απευθύνεται σε κοινό, σε κάποιο ακροατήριο, από ηθοποιούς οι οποίοι δανείζουν στο κείμενο τη φωνή τους, αναδεικνύει τη ζωντάνια και την ιδιαιτερότητα της γραφής αυτής, χωρίς να προχωράει στη μορφή την οποία δημιουργεί η μεσολάβηση, το φίλτρο του σκηνοθέτη επάνω στη σκηνή. Από το ίδιο κείμενο μάλιστα μπορεί να προκύψουν τόσες διαφορετικές μορφές σκηνικής επένδυσης του κειμένου ή έμπνευσης της σκηνής από το κείμενο όσοι και οι σκηνοθέτες που καταπιάνονται μαζί του. Είναι το μεταίχμιο του θεάτρου μεταξύ κειμενικής και σκηνικής κατάστασης, πριν από το στάδιο δηλαδή κατά το οποίο το κείμενο αποκτά έναν χωρικό σκελετό (mise en espace) και στη συνέχεια ντύνει ή ντύνεται τεχνικά, ιδεολογικά και εικαστικά στη σκηνή, ανάλογα με την πρόθεση και την αντίληψη του εκάστοτε σκηνοθέτη.
Μέσα στο 2007 δύο θεατρικά αναλόγια έχουν λάβει χώρα, ένα με ελληνικά και ένα με ξένα σύγχρονα θεατρικά έργα, με αξιόλογη πρωτοβουλία της Σίσσης Παπαθανασίου για το πρώτο και του Ελληνικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου -συντονίστρια: Όλγα Ποζέλη για το δεύτερο (στους χώρους “Άλεκτον” και Booze”). Οι παρουσιάσεις των έργων έγιναν με τρόπους που κυμάνθηκαν από την απλή ανάγνωση στην προχωρημένη σκηνοθεσία, λόγω ίσως κάποιας αμηχανίας ακόμη απέναντι στη μορφή που λέγεται θεατρικό αναλόγιο. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η προσέγγιση του κειμένου από τους ηθοποιούς έδωσε μια αίσθηση “prêt-à-porter”. Βεβαίως αυτά μπορεί να είναι απλώς συμπτώματα και επιφαινόμενα ενός προβλήματος που έχει ρίζες στη θεατρική εκπαίδευση και παιδεία. Με την ευκαιρία, ας αναφερθεί πως όταν πρόκειται για μεταφρασμένα κειμένα, θα πρέπει να διασφαλίζεται η θέση των λέξεων και της μορφής του κειμένου, διότι στην αντίθετη περίπτωση το αποτέλεσμα αντιβαίνει στην ίδια τη μορφή του αναλογίου. Η αναγκαιότητα του θεσμού ετούτου, ο οποίος ήρθε να συμπληρώσει ένα υπαρκτό κενό και διαγράφεται λαμπρός στο μέλλον, ήταν αυταπόδεικτη. Το κοινό ανταποκρίθηκε θερμά με την παρουσία του, αλλά τη συμπεριφορά του απέναντι στη σκηνή του λόγου καθόρισε η αρχιτεκτονική και η λειτουργία του χώρου, αποκαλύπτοντας -στην περίπτωση του αναλογίου ξένων έργων- έναν σχεδόν αγενή αντικομφορμισμό, παρόλο που το καλλιτεχνικό γεγονός δεν αντιμετωπίστηκε σαν κάτι μεταξύ τυρού και αχλαδιού.
Σημαντική είναι η συμβολή της έκδοσης των παρουσιαζόμενων έργων στην ολοκλήρωση του ρόλου ενός θεατρικού αναλογίου και ακόμη μεγαλύτερης σημασίας όταν πρόκειται για μεταφράσεις ξένων έργων. Άλλωστε είναι μέρος μιας αναγκαίας εξόδου από την ελληνική πολιτισμική απομόνωση και εσωστρέφεια, μιας επαφή και συναλλαγής με τον σύγχρονο “έξω κόσμο”. Από διάφορους συγγραφείς ανά τον κόσμο έχει σημειωθεί μία στροφή προς την ποιητική γραφή του θεάτρου, κάτι που προϋποθέτει μεγάλη προσοχή απέναντι στο κείμενο, αντάξιες μεταφράσεις από επαγγελματίες του είδους, τόνωση της ανάλογης εκδοτικής δραστηριότητας, άρση στείρων αντιλήψεων, αναστολών και δισταγμών περί διττής λειτουργίας του θεατρικού κειμένου. Η ακρόαση του θεάτρου εξοικειώνει το κοινό με την ανάγνωση του θεατρικού κειμένου. Ο οίκος Αιγόκερως έχει κάνει το πρώτο βήμα προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση και η έκδοση με τον ομώνυμο τίτλο περιλαμβάνει εννέα σύγχρονα ελληνικά έργα που ακροάσθηκε το κοινό κατά τη διάρκεια του πρώτου αναλογίου.

Περισσότερες πληροφορίες και πηγή άρθρου:  

Σχόλια

  1. Θεωρώ πολύ σημαντική την παρουσίασή σου εδώ για το θέμα Κική. Ξέρεις τι μου θυμίζει όλο αυτό. Το ραδιοφωνικό θέατρο. Σίγουρα δεν είναι το ίδιο αλλά και εκεί έχουμε ένα είδος "αναλογίου", όπου οι ηθοποιοί διαβάζουν αλλά βέβαια συνάμα παίζουν κιόλας.
    Χρήσιμη και άκρως καλλιτεχνική σήμερα η παρέμβασή σου. Καλησπέρα κορίτσι μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλό μεσημέρι σου εύχομαι Κική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

ΕΚΦΡΑΣΟΥ ΚΑΙ ΕΣΥ

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΓΙΑ ΤΗΝ ΞΑΔΕΡΦΑΡΑ ΜΟΥ ΜΕ ΑΓΑΠΗ!

Εκφραστικοί μου φίλοι, καλημέρα! Τί μου κάνετε, είστε όλοι καλά; Εγω μια χαρά. Καταιγισμός γενεθλίων το τελευταίο διάστημα βρε παιδιά! Πολύ με χαροποιεί αυτό! Ευχές, ευχές, ευχές! Μ' αρέσουν οι ευχές! Σήμερα λοιπόν θέλω και εγώ να δώσω τις ευχές μου σε ένα αγαπημένο μου πρόσωπο, με ένα ιδιαίτερο θα έλεγα τρόπο! (Είμαι σίγουρη πως όταν η ξαδέρφη μου δει αυτή την ανάρτηση θα γουρλώσει το μάτι πίσω από τα γυαλιά, θα βγάλει τη γλώσσα έξω απο αμηχανία, θα βγάλει μια κραυγή απόγνωσης και θα κρυφτεί όπου βρει πρόχειρα εκεί τριγύρω χαχαχαχα) (Ιωάννα σα να είμαι εκεί και να σε βλέπω νοιώθω - πολύ το διασκεδάζω! :P) Σκορπίνα λοιπόν η ξαδερφάρα μου! Δυναμική προσωπικότητα, όσο κι αν δε το δείχνει με τη πρώτη ματιά!  Σήμερα λοιπόν, το κορίτσι μου έχει γενέθλια και εγώ δε θα μπορούσα να μη κάνω ανάρτηση μοναχά για πάρτη της! Τόσα έχει κάνει εκείνη για μένα, ας κάνω και εγώ κάτι μικρό αυτή τη φορά! ;) Χρόνια πολλά λοιπόν σε σένα που όταν ήμουνα μικρή με έβαζες να

Η Σοφίτα

  Κεντρική Ιδέα Πλοκής Το παλιό οικογενειακό σπίτι στο ορεινό χωριό, έχει την αγάπη σας αλλά περιμένει και τη φροντίδα σας. Η κατάστασή του είναι κακή και εσείς σχεδιάζετε να το ανακαινίσετε. Βρίσκεστε ήδη εκεί αλλά ένα αναπάντεχο πρόβλημα καθιστά άμεσα αναγκαία την επίλυσή του. Ο μοναδικός / μοναδική, από τη γειτονική κωμόπολη, που θα ανέβει στο σπιτικό προκαλεί πραγματικό σοκ με την άφιξή του / της. Ίσως να μη περιμένατε ποτέ να βρεθεί απέναντί σας. Η ξαφνική χιονοθύελλα έχει τα δικά της σχέδια και θα σάς αναγκάσει να μείνετε εκεί, στον ίδιο κλειστό χώρο μέχρι να απεγκλωβιστείτε. Η νύχτα και το παρελθόν έρχεται ξανά. Τι μπορεί άραγε να κουβαλάει αυτό το πρόσωπο; Είχατε ποτέ σχέση μαζί του; ή μήπως προκύπτει μια έμμεση σχέση μαζί του; Τι μπορεί να φέρει; Τι μπορεί να αλλάξει; Μπορείτε να το αφήσετε στην άκρη;      Καθώς έκλειναν οι πόρτες του λεωφορείου πίσω της, ο καθαρός παγωμένος αέρας την καλωσόρισε, κάνοντας τα μάγουλά της να κοκκινίσουν ελαφρώς. Κοίταξε τριγύρω τ

ΔΙΑΦΟΡΑ ΝΕΑ ΤΗΣ ΜΠΛΟΚΟΓΕΙΤΟΝΙΑΣ ΜΑΣ

Κρατώ στα χέρια μου το Λογοτεχνικό Ημερολόγιο 2020 απο το Λογοτεχνικό Περιοδικό της Κεφαλλονιάς "Κέφαλος" , όπου συμμετέχω με τρία έργα μου. Ξεφυλλίζοντας το, ανάμεσα σε τόσους δημιουργούς και έργα, νιώθω υπερήφανη και ευγνώμων. Τα συγχαρητήρια μου, σε όλους! Eπίσης, ΕΔΩ, μπορειτε να διαβασετε μια υπέροχη συνέντευξη του δικού μας "Σκρουτζάκου"  Giannis Koutris !! Συγχαρητήρια αγαπημένε μου φίλε! Ακόμη, σας έχω δύο εξαιρετικές προτάσεις, δικών μας πάλι, αγαπημένων προσώπων! "Στα παπούτσια των άλλων¨" το νέο βιβλίο της Μαρίας Κανελλάκη, εκδ. 24γραμματα Ανατομικές ιστορίες παντός καιρού και εδάφους, σε ποικιλία δερμάτων και χρωμάτων, για όλες τις (χ)ώρες και για όλα τα πέλματα. Η νέα τάξη υποδημάτων θέλει έντονες αντιθέσεις και άτολμους βηματισμούς. Σ’ αυτό το καλαπόδι κατασκευάστηκαν και οι ιστορίες του βιβλίου. Ψηλοτάκουνες γόβες για «φλατ» ήρωες και παπούτσια γδαρμένα για ανθρώπους-λουστρίνια. Ολοκαίνουργια